Razumevanje procesa žalovanja je za posameznika zelo pomembno, saj poveča občutek, da imamo nad situacijo vsaj nekaj nadzora, da je obvladljiva ter tudi, da smo lahko mirni in varni, saj je to, kar se nam dogaja, normalno in običajno ter bo tudi minilo – prej ali slej. Proces žalovanja je namreč za vsakega posameznika nekoliko drugačen in traja različno dolgo, pogosto pa sledi določenim fazam.

Pogoste faze žalovanja:

  1. Šok
  2. Zanikanje
  3. Akutno žalovanje in hrepenenje: faza zajema obdobja intenzivne žalosti, socialni umik ter druge telesne in duševne reakcije. Žalujoči se lahko počuti osamljenega, v sebi pa čuti bolečino in žalost.
  4. Faza reorganizacije: zadnja faza žalovanja s seboj prinaša uspešno integracijo resničnosti o tistem, kar je bilo izgubljeno. Pomeni, da je posameznik pridobil novo ravnotežje in, da je smrt bližnjega sprejel kot del svoje življenjske zgodbe. Tovrstna predelava izgube žalujočemu omogoča delovanje v vsakdanu, ki je primerljivo s tistim pred izgubo.

Kako biti žalujočemu najbolj v oporo?

Ne počnete tega oziroma se izognete: In namesto tega:
… ne zavijte se v molk iz strahu, da ne bi žalujočega prizadeli.  … pokažite empatičnost in mu povejte, da vam je žal za njegovo izgubo. Pomembno je, da mu omogočite, da izrazi tisto, kar doživlja ter, da mu prisluhnete. Dobro je, da se sami ob tem pripravite na sprejemanje njegovih intenzivnih čustev.
… ne sodite o vedenju žalujočega ali o njem kot osebi, brez da bi ga povprašali o tem, kaj se skriva za njegovim vedenjem. … priznavajte proces žalovanja žalujočega. Vprašajte ga po tem, kako se počuti danes. Povejte, da ne želite biti vsiljivi, bi mu pa radi bili na razpolago, če vas bo potreboval.
… floskulam, kot so: »Vem, kako se počutiš,« »Saj bo minilo,« »Čas celi rane,« »Moraš si najti nekaj, kar te bo zamotilo,« »Tako je boljše« »Moraš biti močan za druge«.  …  žalujočemu povejte, da ste mu na razpolago in ga vprašajte, kako mu lahko pomagate.Svojo skrb zanj lahko izrazite tako: »Ne vem, kaj naj ti rečem. Vem samo, da mi je zelo žal in, da sem tukaj, če me potrebuješ za pogovor.« Še boljše je, če ste pri ponujanju pomoči čim bolj natančni: »Danes bom v pisarni, če boš potreboval pogovor.«